c r t o
  • Home
  • ZRT
    • Onderwijs >
      • Remedial Teaching
      • Rekenproblemen en Dyscalculie
      • Training schoolverlaters groep 8
      • Leesproblemen en Dyslexie
    • TEAM
    • Tarieven
    • Contact
    • Privacy
    • Vacatures
  • MOB

L E E S P R O B L E M E N  E N  D Y S L E X I E   

DMijn kind vindt lezen en spellen lastig. De school geeft aan dat mijn  kind in het zorg- en/of risicogebied zit. Heeft mijn kind dyslexie?
 
Dyslexie, wat is dat eigenlijk?
Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als: een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen. Op www.steunpuntdyslexie staat een volledige uitleg.
 
Als uw kind lezen en/of spellen moeilijk blijft vinden, ondanks alle extra aandacht op school en/of remedial teaching,  kan er sprake zijn van een hardnekkigheid van het probleem. Om dit duidelijk in beeld te krijgen, kunt u ervoor kiezen om een dyslexieonderzoek te laten doen. In de meeste gevallen geeft ook de school aan dat zij een vermoeden  hiervan heeft. 
 
Uw kind is niet gediagnosticeerd met dyslexie, maar er is wel sprake van achterstand op het gebied van lezen en/of spellen.  In beide gevallen is er gelukkig  veel aan te doen, zeker als je er snel bij bent. Dat is belangrijk! Hoe sneller het kind wordt geholpen des te sneller wordt er vooruitgang geboekt.
MOB biedt vergoede behandelingen voor ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED). Zie voor meer informatie www.mobrabant.nl.

Voor kinderen die niet in aanmerking komen voor de vergoede behandeling, bieden wij remedial teaching voor lezen en spelling..
 
Remedial teaching bij lezen en spelling, wat houdt dat in?
We starten eerst (als er geen onderzoek heeft plaatsgevonden), met toetsen en observaties. Om een volledig beeld  van uw kind te krijgen, nemen wij, indien u toestemming geeft, ook contact op met de school. Aan de hand van de gegevens wordt een handelingsplan opgesteld. Hierin staat waaraan gewerkt wordt, hoe dit gebeurt en wanneer geëvalueerd wordt.
 
We geven uw kind gerichte handvatten om de geschreven  taal, de letters en de woorden, om te zetten naar spraakklanken. Daarbij houden we de onderwijsbehoeften van uw kind scherp in het oog. Wat en  welke middelen heeft  uw kind nodig  om tot het best mogelijke resultaat te komen. Want de succeservaring telt, uw  kind krijgt (weer) zelfvertrouwen en plezier in lezen en/of spellen. En dat is de beste voorwaarde voor succes.
Contact  >
​C E N T R U M   V O O R   R E M E D I A L   T E A C H I N G   E N   O R T H O P E D A G O G I E K

Foto
C R T O
R a n o n k e l s t r a a t    1
5 6 4 4   L A    E i n d h o v e n

i n f o @ c r t o . n l
​
w w w . c r t o . n l
  • Home
  • ZRT
    • Onderwijs >
      • Remedial Teaching
      • Rekenproblemen en Dyscalculie
      • Training schoolverlaters groep 8
      • Leesproblemen en Dyslexie
    • TEAM
    • Tarieven
    • Contact
    • Privacy
    • Vacatures
  • MOB